مصاحبه با مقام نخست گیم جم دانشگاه فردوسی مشهد

نویسنده : آیدین اعظم نوری(ورودی ۱۳۹۶ مهندسی کامپیوتر - نرم افزار)
کلمات کلیدی : مصاحبه_مقام_اول_گیم_جم,آیدین_نوری,گیم_آور
چکیده : بازی در جست‌وجوی آرامش یک بازی ماجراجویی معمایی بود که توانست بهترین بازی گیم جم مشهد شود. در این بازی، بازیکن باید همزمان کنترل دو کاراکتر که هر کدام در جهان‌های متفاوتی هستند را به‌دست بگیرد و باید این دو شخصیت را به انتهای مسیر مشخص شده در بازی برساند. در بین راه، موانعی سد راه این دو کاراکتر می‌شوند که برای عبور کردن از مسیرها هر کدام از آن‌ها باید مسیر دیگری را با استفاده از ابزارهایی که در اختیار دارند هموار کنند.
بازی در جست‌وجوی آرامش یک بازی ماجراجویی معمایی بود که توانست بهترین بازی گیم جم مشهد شود. در این بازی، بازیکن باید همزمان کنترل دو کاراکتر که هر کدام در جهان‌های متفاوتی هستند را به‌دست بگیرد و باید این دو شخصیت را به انتهای مسیر مشخص شده در بازی برساند. در بین راه، موانعی سد راه این دو کاراکتر می‌شوند که برای عبور کردن از مسیرها هر کدام از آن‌ها باید مسیر دیگری را با استفاده از ابزارهایی که در اختیار دارند هموار کنند.

با عرض سلام و خسته نباشید. لطفا ابتدا خود و اعضای تیم را معرفی کرده و از زمینه‌ی کاری و تجربه‌هایتان بگویید.
سلام، ما قسمت دوم تیم Heartbits بودیم که در این گیم جم شرکت کردیم. برای همین هم اسم تیم ما Heartbits Episode 2 بود.
اعضای تیم ما مهدی مهدوی (خودم) به عنوان دیزاینر (طراح بازی)، محمد نریمانی به عنوان برنامه‌نویس و محمد رضا مسلمی به عنوان آرتیست (طراح هنری) بودند.
تیم Heartbits در واقع متشکل از یک تیم 9 نفره است که تقریبا 1 سال هم هست که دور هم جمع شده‌ایم. بازی‌های کوچک و بزرگ مختلفی را برای کسب تجربه منتشر کردیم و فعلا هم تیم را تقسیم کردیم و داریم روی چند پروژه‌ی بازی مستقل کار می‌کنیم.

چرا در گیم جم شرکت کردید؟ و این‌که آیا توصیه می‌کنید دیگر علاقه‌مندان به بازی‌سازی در این‌طور رویدادها شرکت کنند؟
راستش از همان روز اول هم هدف‌مان برای شرکت کردن، مقام آوردن بود و ایمان داشتیم که می‌توانیم جایزه بگیریم! از پیش برای جایزه‌ی فنی و جایزه‌ی هنری نقشه کشیده بودیم. از این جهت 48 ساعتی که در گیم جم بودیم را تلاش کردیم و خدا را شکر به چیزی که می‌خواستیم رسیدیم. از طرفی اعضای تیم ما هر کدام در شهرهای مختلفی هستند و مسابقات مختلفی که در نقاط مختلف ایران برگزار می‌شود، این فرصت را به ما می‌دهد که دور هم جمع شویم. هدف دومی که از شرکت در گیم جم‌های مختلف داریم، پیدا کردن ارتباطات با بازی‌سازان مختلف است. در این صنعت، داشتن ارتباط با دیگر بازی‌سازها خیلی مهم و کلیدی است. شرکت در گیم جم در واقع به چالش کشیدن مهارت‌های شما در یک ددلاین 48 ساعته است. لذا به بازی‌سازان توصیه می‌کنم که در این رویدادها شرکت کنند تا خودشان را محکی بزنند، چرا که تجربیات بسیار خوبی از این گیم جم‌ها و رویدادهای مشابه کسب می‌شود.

چه ایده‌ای را برای شروع ساخت بازی در مسابقه انتخاب کردید؟ و آیا فکر می‌کردید که مقام اول را کسب کنید؟
از بین موضوعات داده شده، ما موضوع «آرامش» را انتخاب کردیم و تصمیم گرفتیم که یک بازی ماجراجویی معمایی با درون‌مایه‌ی (Theme) آرامش بسازیم! با توجه به این‌که تعداد زیادی تیم (۳۷تا اگر اشتباه نکنم) شرکت کرده بودند، کسب جایزه‌ی فنی و آرت را پیش‌بینی کرده بودیم اما احتمال نمی‌دادیم که اول شویم.

چه آینده‌ای را برای این بازی تصور می‌کنید؟ آیا می‌خواهید آن را ادامه داده و منتشر نمایید؟
راستش فکر می‌کنم یکی از اهداف مهم ما برای انتشار، باید رسیدن به درآمد باشد! بازی ما روش درآمدی متناسب با ایران را ندارد. بازی ما یک بازی ماجراجویی (Adventure) است و یکی از معمول‌ترین راه‌های درآمدزایی بازی‌های ادونچر، فروش مستقیم است. چون داخل ایران قانون کپی‌رایت رعایت نمی‌شود، متاسفانه این بازی‌ها آینده‌ی خوبی ندارند. لذا فعلا قصد نداریم روی این پروژه وقت بگذاریم و برای انتشارش تلاش کنیم.

نظرتان در رابطه با گیم جم مشهد چیست و چطور آن را ارزیابی می‌کنید؟
با توجه به این‌که رویدادهای گیمی نظیر گیم جم، برای اولین بار در مشهد برگزار می‌شد، نقص‌هایی در برگزاری این رویداد وجود داشت. یکی از مشکلاتی که گیم جم داشت موضوعاتش بود؛ موضوعاتی که در این گیم جم مطرح شد، اصلا مناسب یک گیم جم ۴۸ ساعته نبود. اما خوبی‌هایی هم داشت که می‌توان این نقص‌ها را نادیده گرفت.
امیدوارم با تجربیاتی که مسئولین برگزاری گیم جم مشهد در این رویداد کسب کردند، شاهد رویدادهای قوی‌تر و بزرگ‌تری از شهر مشهد باشیم.

شناسنامه نشریه