آموزش مسئله‌محور با طعم رقابت

نویسنده : محمد حاجی میرزائی
کلمات کلیدی : گیم_جم_بزرگ_مشهد,محمد_حاجی_میرزایی,گیم_آور
چکیده : از آنجا که تولید بازی ویدیویی یک هنر-صنعت میان‌رشته‌ای محسوب می‌شود و برای ساختن یک بازی به مهارت‌های مختلفی از برنامه‌نویسی گرفته تا طراحی گرافیک و انیمیشن و طراحی بازی و حتی بازاریابی و مدیریت مالی و ... نیاز است از این روست که جمع شدن یک تیم قوی با توانایی‌های متفاوت یکی از چالش‌های کلیدی هر تیمی محسوب می‌شود. از سوی دیگر، بسیاری از دانشجویان و هنرآموزان در رشته‌های فوق، تصور درستی از بازی‌های ویدیویی ندارند و نمی‌دانند وارد شدن به این صنعت چگونه است.
از آنجا که تولید بازی ویدیویی یک هنر-صنعت میان‌رشته‌ای محسوب می‌شود و برای ساختن یک بازی به مهارت‌های مختلفی از برنامه‌نویسی گرفته تا طراحی گرافیک و انیمیشن و طراحی بازی و حتی بازاریابی و مدیریت مالی و ... نیاز است از این روست که جمع شدن یک تیم قوی با توانایی‌های متفاوت یکی از چالش‌های کلیدی هر تیمی محسوب می‌شود. از سوی دیگر، بسیاری از دانشجویان و هنرآموزان در رشته‌های فوق، تصور درستی از بازی‌های ویدیویی ندارند و نمی‌دانند وارد شدن به این صنعت چگونه است.
به همین دلیل است که رویدادهایی مثل گیم جم می‌تواند نقش بسیار مهمی در ساخته شدن تیم‌های بازی‌سازی داشته باشد. تجربه نشان داده است که بسیاری از شرکت‌کنندگان در این مسابقات، حتی آن‌هایی که اولین تجربه‌ی بازی‌سازی خود را پشت سر می‌گذارند، از این‌که توانسته‌اند در یک مدت محدود ۴۸ ساعته یک بازی بسازند، آنقدر لذت می‌برند که به این فکر می‌افتند کارشان را جدی‌تر بگیرند. این مهم‌ترین فایده‌ی چنین مسابقاتی است.
از سوی دیگر، برای ساختن بازی ویدیویی، جدا از آموزش‌های تئوریک و تخصصی، نکات زیادی وجود دارد که تنها در عمل، یاد گرفته می‌شوند. تا زمانی که بازی‌سازی دست به مهره نشود و کارش را شروع نکند با مشکلات ریز و درشت این کار آشنا نمی‌شود و «آموزش مسئله‌محور» به بهترین صورت در چنین رویدادهایی اتفاق می‌افتد.
برگزاری چنین رویدادهایی در شهرستان‌های مختلف می‌تواند سرآغاز مهمی برای جوانان سرتاسر ایران‌زمین باشد تا اولا با این هنر-صنعت بیش‌تر آشنا شوند و ثانیا الفبای کار را بیاموزند. به همین دلیل است که مسابقات گیم‌جم دانشگاه فردوسی مشهد اتفاق بسیار مبارکی برای این صنعت است. امیدوارم جوانانی که در این رویداد برای بار اول با بازی‌سازی به صورت جدی مواجه شدند، تجربه‌ی خوبی را پشت سر گذاشته باشند و بعد از رویداد، شاهد تیم‌های جوان، متخصص و پرانرژی‌ای در کشور عزیزمان باشیم.
محمد حاجی میرزایی – مدیر مرکز رشد بازی‌سازی

شناسنامه نشریه