آزمون و خطا در مدار مریخ

نویسنده : سعید زعفرانی
چکیده : برای من همیشه در انتخاب بازی‌های موبایل چند اصل اساسی مطرح بوده‌اند که بازی «به دور مریخ» از همه‌ی آن اصول پیروی می‌کند. با در نظر گرفتن این‌که احتمالا این جمله مثبت‌ترین واکنش من به یک بازی موبایلی تا به حال بوده می‌شود نتیجه گرفت که بازی «به دور مریخ» بازی خوب و سرگرم‌کننده‌ای است. اما از طرفی چون این را از قبل می‌دانستیم و من دوست دارم همواره چیزهای جدیدی در رابطه با بازی‌ها کشف کنم، باید به چرایی این مسئله بپردازیم. یک قدم بعد از این گزاره که «به دور مریخ بازی خوبی است» می‌شود «چرا به دور مریخ بازی خوبی است». برای رسیدن به پاسخ، شاید برشمردن اصولی که برای من مطرح هستند، کافی باشد.
برای من همیشه در انتخاب بازی‌های موبایل چند اصل اساسی مطرح بوده‌اند که بازی «به دور مریخ» از همه‌ی آن اصول پیروی می‌کند. با در نظر گرفتن این‌که احتمالا این جمله مثبت‌ترین واکنش من به یک بازی موبایلی تا به حال بوده می‌شود نتیجه گرفت که بازی «به دور مریخ» بازی خوب و سرگرم‌کننده‌ای است. اما از طرفی چون این را از قبل می‌دانستیم و من دوست دارم همواره چیزهای جدیدی در رابطه با بازی‌ها کشف کنم، باید به چرایی این مسئله بپردازیم. یک قدم بعد از این گزاره که «به دور مریخ بازی خوبی است» می‌شود «چرا به دور مریخ بازی خوبی است». برای رسیدن به پاسخ، شاید برشمردن اصولی که برای من مطرح هستند، کافی باشد.
البته که ایده‌ی ناب و گاهی منحصر به فرد معمولا برای موفقیت بازی‌های موبایل، آن هم در سطح بازی‌های مستقل کارگر می‌افتد، احتمالا یکی از اصول مهم برای همه در انتخاب بازی‌های موبایل برای سرگرمی هستند. به نظر می‌رسد هیچ‌کس تا قبل از این‌که ایده‌ی بازی برای او جذاب به نظر نرسد به سراغ یک بازی موبایل نمی‌رود. به دور مریخ از این حسن برخوردار است، اما باید در نظر گرفت که یک ایده‌ی صرف، هرگز به یک بازی کمکی نکرده، بلکه کیفیت اجرا حرف اول و آخر را از این حیث زده است. این‌جا هم باید اذعان داشت که بازی به دور مریخ یک موفقیت محسوب می‌شود، چون ایده‌ی نسبتا ساده و البته جذاب و تا حد زیادی بکر خود را به شیوه‌ای که مورد پسند واقع شود، ارائه داده است.
اما این اصل کلی الزاما ضامن موفقیت یک بازی نیست. یک بازی موبایل زمانی واقعا به شما می‌چسبد که هیچ المان پس‌زننده‌ای نداشته باشد. بدین معنا که اولا رابط کاربری ساده و شیکی در کار باشد که در این بازی هست و ثانیا، بازی از سر و شکل خوبی برخوردار باشد تا علاوه بر این‌که ارتباط برقرار کردن با آن ساده و جذاب می‌شود، ماندن در فضای آن، سر و کله زدن با آن و مهم‌تر، خسته نشدن از آن، کار ساده‌ و کم‌دردسری باشد. به دور مریخ اول از همه برای من به خاطر شیک بودن، روان بودن و سادگی در ظاهر در عینِ ساخت یک اتمسفر گیرا و به غایت زیبا جذاب شد و تا مدت زیادی جذابیت خود را حفظ کرد.
اصل بعدی، موسیقی به جا و متناسب و افکت‌های صوتی جذاب است. بعد از این‌که به ظاهر بازی عادت کردید و با آن احساس خوشایندی به شما دست داد،‌ نیاز است تا از موسیقی آن هم لذت ببرید. هنوز به گیم‌پلی بازی نرسیده‌ایم، که حتما می‌دانید آن هم شما را به خود جذب می‌کند و ساعت‌ها چالش‌برانگیز ظاهر می‌شود. اما قبل از آن، مهم‌ترین توصیه‌ی بازی به کاربر، استفاده از هدفون است، چون در غیر این صورت شما از نیمی از جذابیت‌های بازی محروم می‌شوید. اگرچه خیلی طول نمی‌کشد تا به آن عادت کنید و حتی ریتم بازی را هم به جای موسیقی و افکت‌های صوتی از چرخش اجرام آسمانی وام بگیرید، به هر حال موسیقی در جذب اولیه، کار مهمی می‌کند.
یک بار برای همیشه بازی «به دور مریخ» را یاد می‌گیرید و وارد مراحل متعدد آن می‌شوید. چالش، همواره یکسان است اما مراحل از تنوع خوبی برخوردار هستند. همه چیز در بازی فراهم شده تا شما به اصل مطلب بپردازید و معما را حل کنید. هوشمندی بازی در برخی از مراحل بسیار دلنشین و گاهی البته آزاردهنده می‌شود، چون هر چه تلاش می‌کنید نمی‌توانید حرکت درست را انجام دهید. گیم‌پلی بازی اگرچه نکته‌ی مبهمی ندارد، اما نیازمند آزمون و خطای بسیار است. آزمون و خطایی که شما را به خود مشغول می‌سازد و تا مدت‌ها روح سرگرم‌کنندگی خود را از دست نمی‌دهد.
امتیاز: 7 از 10
سعید زعفرانی

شناسنامه نشریه